13 maja odbyło się kolejne spotkanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy. Jako pierwsza wystąpiła Pani Monika Cejmer, nauczyciel bibliotekarz z Biblioteki Pedagogicznej w Płocku. Podczas szkolenia „Biblioterapia. Terapeutyczna moc literatury” przedstawiła genezę, typy i model biblioterapii oraz jej wpływ na rozwój dzieci i młodzieży. W ramach pierwszego ćwiczenia uczestnicy w parach przedstawili książki, które odmieniły ich życie. W drugim zaś ćwiczeniu polecili sobie nawzajem książki o działaniu terapeutycznym. Pani Monika, która realizowała autorski program „Kocham, lubię, szanuję…” w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Płocku, podzieliła się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat tego, jak przeprowadzać takie zajęcia. Prowadząca oprócz zaprezentowania książek biblioterapeutycznych, np. „Sekretne życie pszczół” Sue Monk Kidd, „Biblioterapia: teoria i praktyka” Ireny Boreckiej, „Wychowanie przez czytanie” Ireny Koźmieńskiej i Elżbiety Olszewskiej oraz czasopisma „Biblioterapeuta”, przygotowała i przekazała również zestawienie bibliograficzne dotyczące muzykoterapii.
Drugą część spotkania stanowiło szkolenie „Pomysły na pracę w bibliotece szkolnej” przeprowadzone przez Panią Małgorzatę Jankowską, nauczyciela bibliotekarza ze Szkoły Podstawowej w Łęgu Probostwie. Prowadząca zachęciła bibliotekarzy do udziału w programie „PoczytajMy” organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, a także zaprezentowała przykłady dobrych praktyk realizowanych w swojej szkolnej bibliotece: „wędrująca książka” – czytanie jednej książki w różnych klasach, akcja rodzinne czytanie – czytanie książek przez wnuki, dziadków, rodziców, dzieci i młodzież, program „spotkanie z bajkami” - czytanie bajek w języku angielskim. Praktyczną część stanowił konkurs matematyczno-czytelniczy. Nauczyciele mieli między innymi podać 5 książek z liczbami w tytule, odpowiedzieć na pytanie „Do czego są używane liczby w środku książki?” oraz ułożyć zadanie tekstowe, które będzie nawiązywało do przeczytanej książki. Jednakże wyzwaniem było ułożenie rymowanki, której wersy miały się rozpoczynać od liter słowa „biblioteka”. A oto przykłady twórczości:
Była moc (Marta Jaroszewska) |
|
Była sobie |
Jak widać, spotkania nauczycieli bibliotekarzy w ramach sieci współpracy i samokształcenia są potrzebne. Nie tylko integrują środowisko bibliotekarskie, ale przede wszystkim pozwalają na wymianę doświadczeń, pomysłów i inspiracji na kolejne inicjatywy w szkolnej bibliotece, która niezaprzeczalnie jest sercem szkoły.
Anna Bakierzyńska
koordynator sieci „Między nami bibliotekarzami”
Nr konta do wpłat:
98 1020 1026 0000 1402 0232 3285
|
||||||||||||
Copyright 2018 Biblioteka Pedagogiczna w Płocku. Wszelkie prawa zastrzeżone. Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
|